3Zet 3Zet
4856
BLOG

SMOLEŃSK 2010 a KOSIARKI DO DRZEW

3Zet 3Zet Rozmaitości Obserwuj notkę 8

W notce tej przeanalizuję lądowania których trajektoria z przyczyny błędu pilotów lub z przyczyn od nich niezależnych przecina las.

Analizę zacznę od bodaj największej katastrofy lotniczej w Naszej Ojczyźnie.

1987-05-09 sam. Ił62M znak rejestr. SP-LBG

W kilka minut po starcie z Okęcia do lotu do Nowego Yorku w samolocie z przyczyn błędów konstrukcyjnych w silnikach rozpadł się jeden z nich powodując postępującą w czasie destrukcje, oraz pożar pierwotnie w luku bagażowym. Po zawróceniu pilotom nie udało się dotrzeć do progu pasa i maszyna lotem ślizgowym spadła na las kabacki który w owym czasie nie był jeszcze w granicach Warszawy. Samolot stopniowo ścinał coraz to dłuższe części drzew na odcinku około 350m. Szerokość tej wycinki była najpierw węższa , a od pewnego momentu aż do samego końca stała, co widać na zdjęciu satelitarnym z dnia 2002-03-04. Świadczy to o tym, iż skrzydła nie utraciły nawet najmniejszego kawałka ze swojej rozpiętości, pomimo iż miały one ponad sto złamań drzew na swoim koncie każde.  Z powodu pożaru, a zaznaczyć należy iż w zbiornikach było ca 30 ton paliwa, którego piloci nie mieli możliwości zrzucić, nikt spośród 183 osób na pokładzie nie przeżył. Pożar spowodował iż konstrukcja aluminiowa (w tym wszelkie stopy aluminium) została stopiona, i nie ma po niej śladu. Pierwsze przyczyny wypowiedziane przez towarzyszy radzieckich jak zwykle, że był to błąd pilotów.   Jednak w tamtych czasach polscy naukowcy nie znali pojęć typu poprawność polityczna oraz mądrość etapu i potrafili wykazać błędy w ułożyskowaniu wału turbiny silnika. Autor tej notki widział lecący samolot z czarną smugą dymu około 25 km. przed miejscem tragedii.

Na poniższym zdjęciu linia żółta to przymiar pokazujący długość odcinka na którym ścinano drzewa, a fioletowa strzałka wskazuje kierunek podejścia samolotu.

http://i.minus.com/io8VMPOX9wRIz.JPG

Poniższe zdjęcie przedstawia środkowy fragment wycinki

http://www.epwa.pl/images/7.jpg

a kolejne trochę większą panoramę

http://clk.policja.pl/dokumenty/zalaczniki/4/4-12517.jpg

Kolejne zdjęcie przedstawia widok w kierunku lotniska

http://mw2.google.com/mw-panoramio/photos/medium/69711473.jpg

a następne jeszcze bliżej

http://www.epwa.pl/images/20.jpg

1988-07-26 sam. AirBus A-320 znak rej. F-GFKC

Tym razem z Francji niecałe 15 miesięcy później podczas pokazu najnowszego AirBusa z zaproszonymi gośćmi podczas pierwszego przelotu samolot zszedł za nisko, na małej mocy i zahaczył o drzewa w lesie. W konsekwencji samolot wyciął 150m. lasu w końcowej fazie stracił oba skrzydła, oraz wybuchł pożar który został szybko ugaszony. Zginęły 3 osoby z pośród 136 osób będących na pokładzie (goście,dziennikarze)

Tuż przed

Po kliknięciu zdjęcie w nieco lepszej rozdzielczości

http://i.minus.com/iQD3MuMITCwLM.jpg

Moment zahaczania o drzewa

Po kliknięciu zdjęcie w nieco lepszej rozdzielczości

http://i.minus.com/iLlg0e0yfuVP4.jpg

Widok z góry wraz z wrakiem

Po kliknięciu zdjęcie w lepszej rozdzielczości

http://i.minus.com/iXrn4RpH43rCQ.jpg

A tak wyglądała przecinka patrząc od strony wraku

Po kliknięciu zdjęcie w w nieco lepszej rozdzielczości

http://i.minus.com/iboStV4YHm7L0F.jpg

Oraz mapka orientacyjna

Po kliknięciu zdjęcie w nieco lepszej rozdzielczości

http://i.minus.com/ibnAN2uKFW1O6g.jpg

Tym razem na szczęście mało ofiar. W dochodzeniu do przyczyn jest wiele niejasności pomimo ogłoszenia oficjalnego raportu.

1991-12-27 sam. Dauglas DC-9-81 (MD-81) znak rej. OY-KHO

Tym razem wskutek niedokładnego odśnieżenia po wystartowaniu oderwały się kawałki lodu uszkadzające kolejno oba silniki i samolot zmuszony był do lądowania  po części w lesie ścinając kilkadziesiąt sosen. Nikt spośród 129 osób nie zginął pomimo lądowania na zmrożonym gruncie i przełamaniu kadłuba na trzy części ponadto jedno skrzydło  ucierpiało bardziej lecz skrócone zostało dopiero po urwaniu podwozia  - nie trafiły na brzozę - wg. dr Laska twarde drzewo.

Trajektoria pozioma i pionowa z zaznaczonymi drzewami oraz pozycją samolotu.

http://i.minus.com/ibgvdoRDPueDJm.JPG

A tak przecinka z lotu ptaka

Po kliknięciu zdjęcie w nieco lepszej rozdzielczości

http://i.minus.com/iba7LmiRyZ50eu.JPG

A tak wygląda w kilka dni po gdyż linia lotnicza  zamalowała część napisu Scandinavian

Po kliknięciu zdjęcie w nieco lepszej rozdzielczości

http://i.minus.com/iOlbL2Cvi9jbr.jpg

Kolejne trzy przykłady wycinki drzew opisałem w tej notce

http://3zet.salon24.pl/460675,smolensk-2010-a-inne-miejsca-katastrof-w-rosji

lecz  tutaj wkleję zdjęcia pokazujące bliżej te wycinki głównie skrzydłami

2010-03-21 sam.Tu204 znak rej. RA-64011

Zdjęcie z dnia 2010-05-02 z kierunku podejścia

Po kliknięciu zdjęcie w lepszej jakości

http://www.jp-spotters.com/photo_img/4578L.jpg

 oraz kadr z filmu zrobionego z samolotu

http://i.minus.com/ibqYEXbBx1N5yM.jpg

Na poniższym zdjęciu widzimy odziemek o średnicy między 30 a 40 cm, lecz ponieważ jest złamany na wysokości niecałe 2m od ziemi to jego wytrzymałość na złamanie jest wyjątkowo duża a jednak nie zdołał przeciąć skrzydła.

Po kliknięciu zdjęcie w nieco większej rozdzielczości

http://aviator.ru/aviastar/13.jpg

2010-08-02 sam. AN-24RV znak rej. RA-46524

W tym zdarzeniu dodam że długość przecinki to ca 100m i proszę zwrócić uwagę na to czy skrzydła odpadły. Nawet stateczniki poziome są w dobrej kondycji co pokazuje drugie zdjęcie.

Po kliknięciu zdjęcie w większej rozdzielczości

http://www.baaa-acro.com/Photos-62/RA-46524-1.jpg

Po kliknięciu zdjęcie w nieco większej rozdzielczości

http://i.minus.com/iWltk3DwYQ9o8.jpg

2010-09-07 sam. Tu154M znak rej. RA-85684

W tym przypadku wkleję zdjęcie abyście Mili Goście mogli ocenić uszkodzenie jakie powstało w zderzeniu z tą sosną a w zasadzie jego brak. Sosna ta była ścięta na wysokości ca 2m i to jest najmocniejsze miejsce w drzewie (odziemek). Jej średnicę można określić na  podstawie między  dolną krawędzią widoczną w oddali klapy środkowej a górną krawędzią slotu. W mojej ocenie w tej pozycji jak na zdjęciu ta wielkość to minimum 90cm.

Po kliknięciu zdjęcie w lepszej rozdzielczości

http://i.minus.com/iqhtz4U36VR3z.jpg

A na poniższym zdjęciu  po powiększeniu również można liczyć ilość ściętych drzew

Uwaga wielkość pliku to 5,07MB- może się długo ściągać

http://www.airlinereporter.com/wp-content/uploads/2012/11/TU154b.jpg

 2012-11-02 statek powietrzny PW4-Pelikan znak rej. SP-8050

Jak na ironię dla komisji Millera jeden z jej członków pilotował motoszybowiec i zapewne ufny w zapisy specyfikacji silnika o spalaniu paliwa zmuszony został do lądowania bez wsparcia silnika. W wyniku tego zahaczył o metalową latarnię prawie ją łamiąc. Latarnia została zgięta w miejscu najsłabszym tj. tam gdzie znajduje się otwór w którym mieszczą się zabezpieczenia elektryczne.

http://pliki.lotniczapolska.pl/Sebastian/3/azm/P10203181.jpg

A jakie uszkodzenia  doznał motoszybowiec w chwili zderzenia końcówka prawego skrzydła:

Oto to skrzydło

http://pliki.lotniczapolska.pl/Sebastian/3/azm/P1020315.jpg

Urwane zostało 1/3 długości końcówki prawego skrzydła wraz z lotką ( nie cała końcówka)

http://pliki.lotniczapolska.pl/Sebastian/3/azm/P1020323.jpg

Gdzie tu ironia zapytacie Mnie Mili Goście?

Posłużę się cytatem przewodniczącego komisji PKBWL :

Jak walnęło, to urwało, tylko nie skrzydło a złamało latarnię

Dla pokazania jakie zdjęcia powinniśmy jako suweren otrzymać ze Smoleńska, a jednocześnie obejrzeć w całości końcówkę lewego skrzydła wkleję jeszcze jedno zdjęcie, wcale nie największe (największe to ca 10MB) . Warte jest zwrócenie uwagi na ciemnozieloną butelkę (jak od piwa) która leży tuż obok motoszybowca na nasypie.

Po kliknięciu zdjęcie w doskonałej rozdzielczości . Może się długo ściągać gdyż plik ma 6,19MB.

http://i.iplsc.com/-/0001T7I59S9UI0GA-C0.jpg

 

Wnioski Mili Goście wyciągną sami i określą jak duże jest prawdopodobieństwo takiego zdarzenia bez uwzględniania innych analiz.

PS. Zachęcam Miłych Gości do przeczytania następnej notki pod przewrotnym tytułem Smoleńsk 2010 - czy Bodin wysprzątał swoją działkę(tą z Pancerną Brzozą)  z kamieni?

Aby lepiej zrozumieć następną notkę proponuję Miłym Gościom przemyślenie takiego zagadnienia:

Czy element samolotu taki np. jak końcówka skrzydła TU154M lub Statecznik Pionowy, łatwiej będzie miał przeciąć Pancerną Brzozę z działki Bodina czy też prostopadle do osi podłużnej kadłub samolotu np. widoczny na poniższym zdjęciu. Średnica tego kadłuba ta ca 3,8m (1,5 kondygnacji w budynku wielorodzinnym)

Po kliknięciu zdjęcie w lepszej rozdzielczości

http://i.minus.com/iYIl8Oz4dMEAy.jpg

 

OŚWIADCZAM

Jestem zdrowy, nic mi nie dolega, nie mam skłonności samobójczych, nie przekraczam przepisów ruchu drogowego, nie chodzę po górach, budowy zakończyłem 30 lat temu, prowizorek elektrycznych nie mam, schody są krótkie, poręcze mocne.

 

3Zet
O mnie 3Zet

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Rozmaitości