3Zet 3Zet
2960
BLOG

Smoleńskie zdjęcia – Rekonstrukcja skrzydeł cz.1

3Zet 3Zet Katastrofa smoleńska Obserwuj temat Obserwuj notkę 25


W dyskusji pod analizą:
3zet.salon24.pl/580374,smolenskie-zdjecia-rekonstrukcja-kontaktu-skrzydla-z-brzoza
najpierw @GEOAL prosił o opinię na temat:

możliwego "dodania" fragmentów poszycia z prawego skrzydła do lewego, celem uzupełnienia braków po wybuchu

a potem @PIKO:

Elementy slotów i krawędzi natarcia powinny leżeć w linii prostej

oraz jeszcze fragment z raportu ZP Cztery lata po Smoleńsku :

Jedynym wyjaśnieniem takiego stanu rzeczy jest stwierdzenie, iż górne poszycie nie pochodzi z lewego skrzydła Tu-154M, który uległ destrukcji 10.04.2010 roku.


skłoniły do wykonania rekonstrukcji oczywiście na podstawie zdjęć, środkowej części skrzydła lewego i częściowo środkowej części skrzydła prawego.



Oczywiście z wiadomych powodów gro analizy będzie dotyczyć lewego skrzydła, a prawe gdy pojawią się niejasności.
Na poniższym zdjęciu zaznaczyłem prostokątem fragment skrzydła lewego który będę rekonstruował.
Kliknij, aby powiększone i lepszej jakości otworzyć w nowym oknie.
http://i5.minus.com/iNCgeMZ6dHL6o.jpg
    01-Zakres rekonstrukcji skrzydła

A teraz wykadrowane miejsce z moimi oznaczeniami fragmentów. Najpierw zastosowałem jednolity kolor płyty betonowej, przy pomocy odpowiednich technik graficznych należało oddzielić czarny kolor masy uszczelniającej od ciemnego miejscami betonu.
Kliknij, aby powiększone i lepszej jakości otworzyć w nowym oknie.
http://i4.minus.com/iboHOCIGYCKYMJ.jpg
    02- Numeracja elementów

Elementy które w swojej nazwie zawierają literkę małe x nie będę
się zajmował, choć wiem z którego miejsca pochodzą.
Poniżej grafika wykonana na zdjęciu z dnia 2010-03-08 pokazująca usytuowanie wzajemne prowadnic slotów i wypychaczy śrubowych (słowo siłownik – częściej stosowane jest do urządzeń hydraulicznych niż mechanicznych).
Kliknij, aby powiększone i lepszej jakości otworzyć w nowym oknie.
http://i1.minus.com/iRaGneDdeo4lV.jpg 
    03- Usytuowanie prowadnic i wypychaczy śrubowych.

Proszę zauważyć, iż zaznaczone żółtymi strzałkami wypychacze nie są w okolicach środka pomiędzy dwoma prowadnicami, a zawsze są bliżej jednej z nich. A teraz jeden z wypychaczy na rekonstrukcji wykonanej przez ekspertów NPW.
Kliknij, aby powiększone i lepszej jakości otworzyć w nowym oknie.
http://i4.minus.com/ioHpzQprVv7Ye.jpg
    04 – Błędna Rekonstrukcja Slotów.

Tym elementem jest S7 z grafiki nr.02, a na powyższej grafice zaznaczony trzecią strzałką od lewej. Na tym elemencie widzimy zarówno prowadnice jak i wypychacz który nie jest pomiędzy prowadnicami segmentu slotu. Wypychacz ten będzie doskonale widoczny na grafice nr. 07. Z tego powodu puzzle slotowe należało poprawić.

Nim ułożymy je właściwie obejrzyjmy je na lepszej jakości zdjęciach z NPW i KBWLLP.
Kliknij, aby powiększone i lepszej jakości otworzyć w nowym oknie.
http://i2.minus.com/isLhwA709kbh0.jpg
      05- Oznaczenia Elementów-Zdjęcie NPW

Kliknij, aby powiększone i lepszej jakości otworzyć w nowym oknie.
http://i3.minus.com/iDu8ViTA7XVjP.jpg
   06 – Oznaczenia Elementów-Zdjęcie z Zał. Do Rap. Końcowego str.12-25.

Oraz trzecie zdjęcie ze strony wyjaśnionej „ciemnemu ludowi” przyczyny katastrofy.
Kliknij, aby powiększone i lepszej jakości otworzyć w nowym oknie.
http://i1.minus.com/iHcSWGHEwv6sM.jpg
    07 – Oznaczenie Elementów-Zdjęcie DSC-170

Dodatkowo wykadrowany element PG3 z uwagi, iż będzie obrócony o 180°, a został rzucony bez zastanowienia pomimo wielu charakterystycznych elementów.
http://i1.minus.com/ibdMMdodlnEbxg.jpg
    08 - Element poszycia górnego - PG3.

Również element PG2 zostanie obrócony i wyprostowany ale z uwagi, iż na nim charakterystyczne oznakowania są bardzo dobrze widoczne to na razie nie zostanie tu wykadrowany.
Korzystając jeszcze z kilku zdjęć na których widać dość dobrze szczegóły fragmentów slotów przeprowadziłem rekonstrukcję poszycia górnego oraz slotów, na kanwie rysunku lewego skrzydła 154M tj. kąt linii natarcia slotów jest odchylony o 37,38°. Na rysunku tym sloty są wypuszczone. Elementy poszycia są nałożone z kryciem ca. 80% (tzn. są częściowo, przezroczyste aby móc porównać przypasowanie pewnych szczegółów). Elementy zawierające w oznaczeniu małe x na tym etapie nie będą wykorzystane z uwagi, iż miejscami występowały by podwójne blachy z charakterystycznymi szczegółami.
Ponadto jest wklejony wycinek ze zdjęcia na którym widoczny jest TU154M po awaryjnym lądowaniu, a zdjęcie wykonane zostało z góry i lewe skrzydło jest doskonale widoczne.
Kliknij, aby powiększone i lepszej jakości otworzyć w nowym oknie.
http://i6.minus.com/i6rCUuALwY2Uk.jpg
    09 - Rekonstrukcja lewego skrzydła -Poszycie górne.

Małe wyjaśnienie dotyczące skali: 1px = 1cm ale dla grafiki tej która się otworzy po kliknięciu.
Dodatkowo trzeba wiedzieć, iż slot na KSL  jest węższy niż na fragmentach z uwagi, iż jest w pozycji wypuszczonej, natomiast te ułożone z fragmentów są prawie w pozycji schowanej.
Sloty dobrze pasują w miejscach dla nich przeznaczonych, prowadnice i wypychacze są we właściwej kolejności, jedynie co związane ze slotami jest nie tak, to fragment poszycia podslotowego PS1. Jego ułożenie całkowicie wyklucza jakikolwiek kontakt z PB. Ułożenie to wykonali eksperci z NPW a dodatkowo jego położenie jest zdeterminowane fragmentem slotu S2. Proszę sprawdzić.
Kliknij, aby powiększone i lepszej jakości otworzyć w nowym oknie.
http://i2.minus.com/iuLmerko3PBQf.jpg 
    10-Dopasowanie PS1 do S2.

Ale w tej rekonstrukcji (grafika nr. 09) są jeszcze inne mankamenty. Zaznaczone czerwonymi strzałkami oznaczenie miejsc serwisowych lub technologicznych – jak są, to z innej strony kluczowego żebra nr.23, a w drugim przypadku brak.
Poniżej schemat przykręcań paneli górnych na skrzydle prawym. Proszę zwrócić uwagę na miejsca połączeń paneli na żebrach nr. 16,23,33.
Kliknij, aby powiększone i lepszej jakości otworzyć w nowym oknie.
http://i6.minus.com/i8Ao7i7qOAbrI.jpg
    11-Schemat przykręcań paneli górnych.

Dopiszę, iż te żebra mają specjalną konstrukcję aby możliwe było użycie tak dużej ilości śrub.
To jeszcze nie wszystko. Jak wspomniałem na początku, w raporcie ZP - Cztery lata po Smoleńsku na stronie 118 oglądamy.
http://i4.minus.com/ibnKOYBDTlBekI.jpg     
    12-Strona z raportu ZP.

Dla tych z Państwa którzy jeszcze nie rozumieją, jest mowa o symbolu w kolorze pomarańczowym w kształcie przypominającym cyfrę 2, ale też symbol wieszaka.
Sprawdźmy, ile może być na tym fragmencie poszycia (tj. panelu nr.3 oznaczonym na poniższym rysunku cyfrą 4) tych oznaczeń.
Kliknij, aby powiększone i lepszej jakości otworzyć w nowym oknie.
http://i1.minus.com/iAc1c14Hpf66d.jpg 
    13- Miejsca technologiczne.

Na tym panelu są tylko cztery takie miejsca, więc to oznaczenie na fragmencie PG1 świadczy o tym, iż ten fragment nie jest z lewego skrzydła. Obrócenie o 180° też nie zmieni sytuacji.

W tym momencie gdybym pisał pod jakąś tezę, to dalej sprawy tego fragmentu bym nie badał, a nóż się okaże że jest ze skrzydła prawego.

Ale nim będę kontynuował, to krótka dygresja na temat obecności lub braku obecności na Tu154M -101 po remoncie tych symboli. Otóż jakiś czas temu ktoś znalazł te symbole na innych częściach i nie mógł ich znaleźć na zdjęciach Tu154M-101 po remoncie.
Na początek zdjęcie 101 przed remontem.
Kliknij, aby powiększone i lepszej jakości otworzyć w nowym oknie.
http://i4.minus.com/idmKrT4zvCFuQ.jpg
    14-Symbol wieszaka-2008-08-09.

A teraz symbol po remoncie, proszę porównać miejsce umieszczenia z tym z przed remontu.
Kliknij, aby powiększone i lepszej jakości otworzyć w nowym oknie.
http://i4.minus.com/iBlLw03ziGKTU.jpg
    15–Oznaczenie Zaczepu - Strona Lewa--2010-03-31.

Kliknij, aby powiększone i lepszej jakości otworzyć w nowym oknie.
http://i5.minus.com/iV9x3hj6EwkRr.jpg
    16- Symbol wieszaka na obcym Tu154M.

A teraz ta sama strona na 101 po remoncie.
Kliknij, aby powiększone i lepszej jakości otworzyć w nowym oknie.
http://i4.minus.com/ibl7Q3oi8xTkNH.jpg
    17 – Oznaczenie zaczepu-Strona prawa--2010-04-07.

Tym razem proszę porównać z tym obcym Tu154M.
I kolejne miejsce na lewym skrzydle z lotu do Smoleńska z 2010-04-07.
Kliknij, aby powiększone i lepszej jakości otworzyć w nowym oknie.
http://i1.minus.com/i8eXtTFIFdh1O.jpg
   
18-Oznaczenie miejsc na zaczepy –2010-04-07.

Teraz kontynuujemy szukanie miejsca dla fragmentu poszycia PG1 na prawym skrzydle.
Na początek sprawdzimy, czy są ślady pozwalające określić miejsca innych żeber na poszyciu PG1.
Kliknij, aby powiększone i lepszej jakości otworzyć w nowym oknie.
http://i3.minus.com/iSw0MUaMVV7GY.jpg
    19-PG1-żebra.

Jak łatwo można policzyć, to taka ilość żeber jest między żebrami 16 a 23. Sprawdźmy czy będą oznaczenia pasowały.
Kliknij, aby powiększone i lepszej jakości otworzyć w nowym oknie.
http://i1.minus.com/iUbon2qcNv1iv.jpg
    20- Przypasowanie poszycia PG1 do SP.jpg

Na tym rysunku symbole pasują, trochę to poszycie jest za krótkie, ale to może być wynik dystorsji zdjęcia, i/lub fotografowania pod kątem lub zgięcia poszycia PG1.
Teraz sprawdzimy czy symbol zauważony przez eksperta ZP przypadkiem nie jest również podwójny. W tym przypadku wykorzystam zdjęcie ze strony uświadamiającej „ciemny lud”.
Kliknij, aby powiększone i lepszej jakości otworzyć w nowym oknie.
http://i4.minus.com/i4o7kcTz0Rcel.jpg
   21- DSC_0235 – KBWL LP.

Tym razem chyba nie są Państwo przerażeni, iż na tym zdjęciu żadnego symbolu nie jesteście w stanie znaleźć.
W notce:
3zet.salon24.pl/563588,smolenskie-zdjecia-ustalenie-przedzialu-czasu-wyk-zdj-cz-3
nie takie napisy znajdowałem, więc powiem tym razem jest też łatwo. Wykadrowałem interesujące Nas miejsce zmniejszyłem jasność zdjęcia o ca. 20% i podobnie z Gamma, oraz podniosłem kontrast o też ca. 20% i oto rezultat. Oj, o jednej rzeczy nie napisałem. Wycinek jest obrócony o 180°, aby poszycie PG1 było w podobnej pozycji, jak na grafikach: 09, 19 i 20. Spowoduje to odwrotną perspektywę tzn. iż w głębi zdjęcia, odległości są większe niż przy normalnej perspektywie.
Kliknij, aby powiększone i lepszej jakości otworzyć w nowym oknie.
http://i5.minus.com/iZ8nIvF2kBTFN.jpg
    22-Prawe podwozie i fragment PG1.

Symbole są lepiej widoczne niż na tym fragmencie PG1 oraz nie zdublowały
się.
Jeszcze sprawdzimy drugi koniec, ten przy prawej krawędzi. Zdjęcie również pochodzi od bardzo światłych ludzi. Oryginał jest w tym linku:
faktysmolensk.gov.pl/dokumentacja-zdjeciowa/articles/szczatki-samolotu-na-plycie-lotniska-smolensk-siewiernyj
Kliknij, aby powiększone i lepszej jakości otworzyć w nowym oknie.
http://i2.minus.com/ioZaPlUBFqZMi.jpg
   23 – PG1 i prawe skrzydło.

Już widzę uśmiechnięte usta, że tylko się pomylili, i że rację miał bloger @GEOAL, który wieszczył o dorzucaniu części, aby zapełnić dziurę po wybuchu w lewym skrzydle.

Jest takie powiedzenie:

Racje ma ten co śmieje się ostatni.


Ale na dowiedzenie trzeba jeszcze poczekać.
Po wyekspediowaniu olbrzymiego kawałka poszycia na drugą stronę, to istotnie niewiele pozostanie na lewej stronie, ale zrobiło się miejsce na pewną ilość fragmentów ze znakiem x w oznaczeniu.
Kliknij, aby powiększone i lepszej jakości otworzyć w nowym oknie.
http://i5.minus.com/iU084kJq76wpZ.jpg
    24 – Rekonstrukcja lewego skrzydła bez poszycia PG1.

Różowy czworokąt Nas generalnie nie interesuje w tej rekonstrukcji, choć niektóre większe fragmenty będą pomocne w dalszej części.
W miejsce PG1 wstawiłem najdłuższy z wolnych puzzli, który nigdzie indziej się nie zmieści – PGx2. Przestawiłem też PG2, gdyż jak w dalszej części się okaże, nie może on zajmować miejsca gdzie go wcześniej umieściłem. Również znalazłem miejsce dla PGx5 z uwagi na dość dobre dopasowanie dwóch reperów z PG3, oraz dopasowałem PGx3 i PGx6.
By być precyzyjnym to należy zauważyć iż grupa trzech fragmentów PGx2,PGx3 i PGx6 może być też ułożona po obrocie o 180°.
Zapewne jesteście Państwo ciekawi jakie to charakterystyczne repery nie pozwoliły części fragmentów (Sx1,PS4,PGx1,PGx2,PGx3,PGx4,PGx6) umieścić na rysunku środkowej części lewego skrzydła we wcześniejszej próbie.

Więc po kolei:
Sx1- element slotu tak mały, iż może pochodzić z dowolnego miejsca slotu, a dokładniejszymi zdjęciami nie dysponuję.
PS4- pierwotnie zakwalifikowany jako poszycie pod slotowe, z uwagi na widoczne resztki mocowań, oraz równo rozerwane krawędzie. Pomimo zastosowania tej samej skali w pomniejszaniu wszystkich fragmentów (na podstawie głównie szerokości PG1) przy zablokowanym współczynniku proporcji, miejsca na niego zabrakło. Może to być część poszycia pomiędzy zdejmowanymi panelami a dźwigarami nr.1 lub 3.
PGx1- fragment również niewielki z sporą ilością błota również bez jednoznacznych reperów. Może pochodzić z każdego wolnego miejsca.
PGx4- jak wyżej lecz fragment większy.
PGx2- ze względu na swoją długość, oraz jeden charakterystyczny reper (pokażę na grafice) może pochodzić tylko z tego miejsca, lub nie być z tego wraku. Na skrzydle prawym nie ma dla niego miejsca.
PGx3 i PGx6- posiadają ten sam reper co PGx2 i z tych powodów mogą pochodzić tylko z jednego miejsca. Tym miejscem jest połączenie odkręcanych paneli na żebrze nr. 23.
Aby to zobaczyć posłużę się zdjęciem z przekrojem skrzydła lewego między żebrami 16 a 17.
Kliknij, aby powiększone i lepszej jakości otworzyć w nowym oknie.
 http://i3.minus.com/ibxeekW4c1llqd.jpg
    25- Przekrój lewego skrzydła.

A teraz żebro nr. 23 na skrzydle tym razem prawym oraz PG1.
Kliknij, aby powiększone i lepszej jakości otworzyć w nowym oknie.
http://i6.minus.com/ibrzwauWozj0Gu.jpg
    26- Miejsce styku paneli – skrzydło prawe.

A teraz na fragmentach.
http://i5.minus.com/iNE7obaC9tVn.jpg
    27 – Miejsce styku paneli na fragmentach.

Pozostały cztery fragmenty, z czego tylko jeden większy PGx4, które w żaden sposób nie załatają białych plam.
Zapewne jest bardzo blisko do wniosku, iż to sprawa wybuchu.
Jak mi się wydaje, podczas każdego wybuchu rozrywane są elementy we wszystkich kierunkach w najbliższej odległości, o ile, część z nich nie jest pancerna. Zobaczmy jak wygląda dolne poszycie po zdjęciu elementów górnego poszycia.
Kliknij, aby powiększone i lepszej jakości otworzyć w nowym oknie.
http://i2.minus.com/iwPgkDr9JsO4d.jpg
    28 - Dolne poszycie.

Wiele miejsca przesłoniły fragmenty paneli oznaczonych PG1, ale i tak widać znaczne rozdrobnienie  dolnego poszycia.
Już prawie można rozgłaszać o wybuchach w lewy skrzydle.
Pozostało tylko sprawdzić czy jakieś części nie pozostało.
W następnej części będziemy poszukiwali części lewego skrzydła na wrakowisku i innych miejscach.


Na tym etapie nie należy wyciągać żadnych wniosków.


 
OŚWIADCZAM

Jestem zdrowy, nic mi nie dolega, nie mam skłonności samobójczych, nie przekraczam przepisów ruchu drogowego, nie chodzę po górach, budowy zakończyłem 30 lat temu, prowizorek elektrycznych nie mam, schody są krótkie, poręcze mocne.

 

Nim zechcą Szanowni Goście podzielić się swoim zdaniem upraszam o zapoznanie się z krótką notką pt.
3zet.salon24.pl/449857,zwiniete-komentarze

3Zet
O mnie 3Zet

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka